Polityka ochrony małoletnich
w Wielkopolskim Muzeum Niepodległości

Wielkopolskie Muzeum Niepodległości jest samorządową instytucją kultury, które w ramach swojej działalności prowadzi między innymi działalność edukacyjną, upowszechniającą i popularyzującą historię Wielkopolski.
W muzeum małoletni traktowani są z szacunkiem oraz z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Zgodnie z zasadami etyki niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu WMN wobec małoletniego przemocy, agresji, dyskryminacji i nietolerancji w jakiejkolwiek formie. Personel WMN, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, statutów, regulaminów, innych przepisów wewnętrznych oraz swoich osobistych kompetencji.

Standardy ochrony małoletnich

  1. WMN chroni dzieci przed krzywdzeniem m.in. poprzez wdrożenie i utrzymanie standardów ochrony małoletnich.
  2. Standardy ochrony małoletnich tworzy niniejsza polityka ochrony małoletnich.
  3. Celem standardów jest:
    a. zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i ustalenie procedur udzielania im wsparcia;
    b. zapewnienie personelowi niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie troski o dobro dzieci i ich ochronę;
    c. zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat obowiązujących zasad oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji krzywdzenia;
  4. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
    Tworzenie bezpiecznego środowiska
  5. W Muzeum:
    a. ustanawia się zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi, a w szczególności określa się zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
    b. ustanawia się zasady bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi, a w szczególności określa się zachowania niedozwolone;
    c. ustanawia się procedurę podejmowania interwencji i udzielania wsparcia, w tym zasady dokumentowania i przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  6. W Muzeum:
    a. wyznacza się osobę odpowiedzialną za standardy ochrony małoletnich, która prowadzi nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony małoletnich w placówce oraz ich aktualnością;
    b. wyznacza się osobę odpowiedzialną za ochronę i wsparcie dziecka, która będzie odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi organami lub instytucjami oraz zaproponuje plan pomocy dziecku.

Rekrutacja

  1. W WMN stosuje się procedurę (zgodnie z zarządzeniem nr 6 z dnia 29.07.2024 r.), która ma na celu weryfikację zatrudnianych osób, które są dopuszczane do działalności prowadzonej wobec małoletnich.
  2. W Muzeum:
    a. Każdy nowo zatrudniony członek personelu przechodzi przeszkolenie z zakresu przyjętych standardów ochrony małoletnich.
    b. Co najmniej raz na dwa lata przeprowadza się szkolenie z zakresu przyjętych standardów ochrony małoletnich oraz:
    i. podnoszenia kompetencji w zakresie rozpoznawania czynników i symptomów krzywdzenia dzieci;
    ii. przeciwdziałania przemocy i podejmowania interwencji.
  3. Działania szkoleniowe mogą mieć dowolną formę (szkolenie stacjonarne, webinarium, e-learningów, materiałów edukacyjnych).
  4. Działania szkoleniowe są dokumentowane:
    a. listą obecności uczestników szkolenia

Udostępnianie standardów ochrony małoletnich rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim

  1. Każdy oddział udostępnia standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich w widocznym miejscu przy kasie.
  2. WMN udostępnia standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich na stronie internetowej.
    Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
  3. Do obowiązków osoby wymienionej w pkt. 6. a należy:
    a. dokonywanie oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb — co najmniej raz na dwa lata;
    b. przeprowadzanie kontroli utrzymania aktualnych standardów — co najmniej raz w roku;
    c. dokumentowanie czynności wykonywanych w ramach pkt. a i b.

Zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi
Komunikacja i równe traktowanie

  1. W relacjach z dzieckiem:
    a. Bądź cierpliwość, otwarty i okazuj dziecku szacunek;
    b. słuchaj uważnie, a w przypadku zadania pytania udzielaj odpowiedzi adekwatnej do wieku dziecka i danej sytuacji.
  2. Zwracaj uwagę, aby każdy komunikat, działanie i czynność podejmowana wobec dziecka były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem dziecka w stosunku do innych dzieci,
    w tym jego faworyzowaniem.
  3. Zapewniaj dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.
  4. Nie wolno ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  5. Nie wolno ci w zachowaniu i wypowiedziach kierować wobec dziecka żartów lub obraźliwych uwag odnoszących się do jego sfery osobistej. Nie wolno ci wykorzystywać wobec dziecka władzy
    i przewagi fizycznej.
  6. Szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, traktuj je równo bez względu na ich płeć
    i jakiekolwiek cechy, w tym orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  7. Zachowuj wrażliwość i szanuj uwarunkowania językowe, kulturowe, religijne lub etniczne dziecka.
    Prywatność
  8. Masz obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności, z zachowaniem obowiązujących regulaminów i procedur.
  9. Możesz wykonywać zdjęcia dzieciom wyłącznie zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami rejestrowania wizerunku.
  10. Podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez Muzeum obowiązuje zakaz filmowania i robienia zdjęć pracownikom Muzeum oraz innym uczestnikom.
  11. Jeżeli zajdzie potrzeba przeprowadzenia z dzieckiem rozmowy, powinnaś (powinieneś) przeprowadzić ją w taki sposób, aby nie przebywać z dzieckiem na osobności bez możliwości kontroli ze strony innych osób.
  12. W sytuacji ochrony dziecka lub innej podobnej sytuacji, w której konieczne stanie się ujawnienie określonych danych na temat dziecka lub dojdzie do takiego ujawnienia niezależnie od ciebie, powinnaś (powinieneś) współpracować z inspektorem ochrony danych i osobą odpowiedzialną za ochronę i wsparcie dziecka, by wyjaśnić tę sytuacje dziecku i jego opiekunowi odpowiednio do stopnia zagrożenia.
    Kontakty
  13. Powinieneś kontaktować się z dzieckiem:
    a. wyłącznie w celach związanych z działalnością Muzeum;
    b. w godzinach pracy;
    c. podczas zajęć edukacyjnych na terenie placówki i w plenerze lub za pomocą służbowych kanałów komunikacji.
  14. Jeżeli po godzinach pracy placówki zajdzie konieczność:
    a. nawiązania kontaktu z dzieckiem, jego rodzicem, możesz to uczynić przy wykorzystaniu służbowych kanałów komunikacji;
    b. spotkania z dzieckiem, możesz to zrobić po wyrażeniu zgody przez rodzica.
  15. Ograniczenia wskazane wyżej nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka. W takiej sytuacji podejmij działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa dziecku, niezwłocznie sporządź notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekaż ją osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci oraz kierownikowi oddziału.
    Zachowania niedopuszczalne
  16. Nie możesz utrzymywać z dziećmi prywatnych relacji, w tym zapraszać dziecka do swojego miejsca zamieszkania, z wyjątkiem sytuacji, w którym utrzymujesz relacje rodzinne lub przyjacielskie
    z opie¬ku¬nami dziecka.
  17. Nie wolno ci:
    a. w obecności dzieci spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych, innych używek bądź nielegal-nych substancji, ani też oglądać treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
    b. udostępniać dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z tymi treściami;
    c. proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych, innych używek lub nielegalnych substancji ani leków;
    d. utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
    e. utrzymywać kontaktów z dzieckiem lub rodzicem, które są oparte na udzielaniu gratyfikacji;
    f. wchodzić w relacje zależności wobec dziecka lub rodzica lub zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności, stwarzając ryzyko pojawienia się zarzutu nierów-nego traktowania dzieci bądź czerpania korzyści;
    g. utrzymywać niejawnych lub ukrywanych kontaktów z dzieckiem;
    h. składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji personel – dziecko, dotykać w sposób uznany za nieprzyzwoity czy niestosowny albo w taki sposób odbierany przez dziecko;
    i. używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać
    w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
    j. wykorzystywać wobec dziecka przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), stosunku władzy bądź zależności dziecka;
    k. stosować jakiejkolwiek przemocy wobec dziecka, w tym polegającej na biciu, szturcha¬niu, popychaniu i wszelkich innych naruszeniach nietykalności cielesnej dziecka;
    l. zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać dziecka, krzyczeć na dziecko;
    m. angażować lub zachęcać dziecka do jakiejkolwiek działalności niezgodnej z prawem lub stwarzającej zagrożenie dla dziecka.
  18. Niewłaściwe wobec nietykalności dziecka są:
    a. wszelkie formy dotyku, o których wiemy, że dane dziecko ich nie akceptuje;
    b. dotykanie piersi, pośladków i okolic intymnych;
    c. dotykanie i klepanie w uda;
    d. łaskotanie;
    e. komentowanie wyglądu fizycznego;
    f. gry i zabawy, w których dochodzi do powyżej opisanych niewłaściwych zachowań;
    g. stosowanie kar cielesnych;
    h. niedozwolone są wszelkie inne zachowania, które w naszej kulturze stanowią przekraczanie granic intymności.
  19. Właściwe wobec nietykalności dziecka jest:
    a. poklepywanie po ramieniu lub plecach;
    b. uścisk dłoni;
    c. dotykanie rąk, barków;
    d. trzymanie dzieci za ręce podczas spaceru czy zabawy;
    e. siadanie w pobliżu małych dzieci.
  20. Fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu:
    a. jeśli jest ochroną przed upadkiem, atakiem lub inną szczególną sytuacją, np. w sytuacji napadu złości i fizycznej agresji oraz zachowań zagrażających dziecku lub innym dzieciom.
    Czynności pielęgnacyjne
  21. Nie możesz wyręczać dzieci ani pomagać im w czynnościach natury osobistej (toaleta, przebieranie itp.). W przypadku zaistnienia takiej potrzeby, osobą udzielającą pomocy dziecku jest rodzic/opiekun/nauczyciel przedszkolny lub szkolny.
    Ochrona dziecka
  22. W przypadku pracy z dzieckiem, które doświadczyło krzywdzenia, w tym krzywdzenia seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania, zachowuj ostrożność i dystans w celu jego ochrony. Zawsze tłumacz dziecku granice relacji.
  23. W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia zawsze stwórz dziecku możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania, pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
    a. wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy;
    b. zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło, podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
    c. wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji;
    d. jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać lub ją powstrzymać;
    e. poinformować dziecko, że tą sprawą zajmą się inne odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo.
  24. W przypadku powzięcia informacji o krzywdzeniu sporządź notatkę służbową i poinformuj
    o zdarzeniu osobę odpowiedzialną za ochronę dziecka lub podejmij inne działania, zgodnie
    z procedurą interwencji.

Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich: Dominika Bazaniak tel. 691 266 779, d.bazaniak@wmn.poznan.pl
Osoba odpowiedzialna za ochronę i wsparcie dziecka: Zuzanna Sagurska tel. 887222468, z.sagurska@wmn.poznan.pl
Zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi
Komunikacja i równe traktowanie

  1. W relacjach z dzieckiem:
    a. Bądź cierpliwy, otwarty i okazuj dziecku szacunek;
    b. słuchaj uważnie, a w przypadku zadania pytania udzielaj odpowiedzi adekwatnej do wieku dziecka i danej sytuacji.
  2. Zwracaj uwagę, aby każdy komunikat, działanie i czynność podejmowana wobec dziecka były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem dziecka w stosunku do innych dzieci,
    w tym jego faworyzowaniem.
  3. Zapewniaj dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.
  4. Nie wolno ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  5. Nie wolno ci w zachowaniu i wypowiedziach kierować wobec dziecka żartów lub obraźliwych uwag odnoszących się do jego sfery osobistej. Nie wolno ci wykorzystywać wobec dziecka władzy
    i przewagi fizycznej.
  6. Szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, traktuj je równo bez względu na ich płeć
    i jakiekolwiek cechy, w tym orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  7. Zachowuj wrażliwość i szanuj uwarunkowania językowe, kulturowe, religijne lub etniczne dziecka.
    Prywatność
  8. Masz obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności, z zachowaniem obowiązujących regulaminów i procedur.
  9. Możesz wykonywać zdjęcia dzieciom wyłącznie zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami rejestrowania wizerunku.
  10. Podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez Muzeum obowiązuje zakaz filmowania i robienia zdjęć pracownikom Muzeum oraz innym uczestnikom.
  11. Jeżeli zajdzie potrzeba przeprowadzenia z dzieckiem rozmowy, powinnaś (powinieneś) przeprowadzić ją w taki sposób, aby nie przebywać z dzieckiem na osobności bez możliwości kontroli ze strony innych osób.
  12. W sytuacji ochrony dziecka lub innej podobnej sytuacji, w której konieczne stanie się ujawnienie określonych danych na temat dziecka lub dojdzie do takiego ujawnienia niezależnie od ciebie, powinnaś (powinieneś) współpracować z inspektorem ochrony danych i osobą odpowiedzialną za ochronę i wsparcie dziecka, by wyjaśnić tę sytuacje dziecku i jego opiekunowi odpowiednio do stopnia zagrożenia.
    Kontakty
  13. Powinieneś kontaktować się z dzieckiem:
    a. wyłącznie w celach związanych z działalnością Muzeum;
    b. w godzinach pracy;
    c. podczas zajęć edukacyjnych na terenie placówki i w plenerze lub za pomocą służbowych kanałów komunikacji.
  14. Jeżeli po godzinach pracy placówki zajdzie konieczność:
    a. nawiązania kontaktu z dzieckiem, jego rodzicem, możesz to uczynić przy wykorzystaniu służbowych kanałów komunikacji;
    b. spotkania z dzieckiem, możesz to zrobić po wyrażeniu zgody przez rodzica.
  15. Ograniczenia wskazane wyżej nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka. W takiej sytuacji podejmij działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa dziecku, niezwłocznie sporządź notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekaż ją osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci oraz kierownikowi oddziału.
    Zachowania niedopuszczalne
  16. Nie możesz utrzymywać z dziećmi prywatnych relacji, w tym zapraszać dziecka do swojego miejsca zamieszkania, z wyjątkiem sytuacji, w którym utrzymujesz relacje rodzinne lub przyjacielskie
    z opie¬ku¬nami dziecka.
  17. Nie wolno ci:
    a. w obecności dzieci spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych, innych używek bądź nielegal-nych substancji, ani też oglądać treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
    b. udostępniać dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z tymi treściami;
    c. proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych, innych używek lub nielegalnych substancji ani leków;
    d. utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
    e. utrzymywać kontaktów z dzieckiem lub rodzicem, które są oparte na udzielaniu gratyfikacji;
    f. wchodzić w relacje zależności wobec dziecka lub rodzica lub zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności, stwarzając ryzyko pojawienia się zarzutu nierów-nego traktowania dzieci bądź czerpania korzyści;
    g. utrzymywać niejawnych lub ukrywanych kontaktów z dzieckiem;
    h. składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji personel – dziecko, dotykać w sposób uznany za nieprzyzwoity czy niestosowny albo w taki sposób odbierany przez dziecko;
    i. używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać
    w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
    j. wykorzystywać wobec dziecka przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), stosunku władzy bądź zależności dziecka;
    k. stosować jakiejkolwiek przemocy wobec dziecka, w tym polegającej na biciu, szturcha¬niu, popychaniu i wszelkich innych naruszeniach nietykalności cielesnej dziecka;
    l. zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać dziecka, krzyczeć na dziecko;
    m. angażować lub zachęcać dziecka do jakiejkolwiek działalności niezgodnej z prawem lub stwarzającej zagrożenie dla dziecka.
  18. Niewłaściwe wobec nietykalności dziecka są:
    a. wszelkie formy dotyku, o których wiemy, że dane dziecko ich nie akceptuje;
    b. dotykanie piersi, pośladków i okolic intymnych;
    c. dotykanie i klepanie w uda;
    d. łaskotanie;
    e. komentowanie wyglądu fizycznego;
    f. gry i zabawy, w których dochodzi do powyżej opisanych niewłaściwych zachowań;
    g. stosowanie kar cielesnych;
    h. niedozwolone są wszelkie inne zachowania, które w naszej kulturze stanowią przekraczanie granic intymności.
  19. Właściwe wobec nietykalności dziecka jest:
    a. poklepywanie po ramieniu lub plecach;
    b. uścisk dłoni;
    c. dotykanie rąk, barków;
    d. trzymanie dzieci za ręce podczas spaceru czy zabawy;
    e. siadanie w pobliżu małych dzieci.
  20. Fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu:
    a. jeśli jest ochroną przed upadkiem, atakiem lub inną szczególną sytuacją, np. w sytuacji napadu złości i fizycznej agresji oraz zachowań zagrażających dziecku lub innym dzieciom.
    Czynności pielęgnacyjne
  21. Nie możesz wyręczać dzieci ani pomagać im w czynnościach natury osobistej (toaleta, przebieranie itp.). W przypadku zaistnienia takiej potrzeby, osobą udzielającą pomocy dziecku jest rodzic/opiekun/nauczyciel przedszkolny lub szkolny.
    Ochrona dziecka
  22. W przypadku pracy z dzieckiem, które doświadczyło krzywdzenia, w tym krzywdzenia seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania, zachowuj ostrożność i dystans w celu jego ochrony. Zawsze tłumacz dziecku granice relacji.
  23. W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia zawsze stwórz dziecku możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania, pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
    a. wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy;
    b. zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło, podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
    c. wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji;
    d. jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać lub ją powstrzymać;
    e. poinformować dziecko, że tą sprawą zajmą się inne odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo.
  24. W przypadku powzięcia informacji o krzywdzeniu sporządź notatkę służbową i poinformuj
    o zdarzeniu osobę odpowiedzialną za ochronę dziecka lub podejmij inne działania, zgodnie
    z procedurą interwencji.

Dofinasowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo UE